Property | Value |
---|---|
vocab:ActivityStatus | Implementation |
vocab:AidType_Code | H01 |
vocab:AidType_Name | Development awareness |
vocab:CollaborationType | 1 |
vocab:Country_Code | |
vocab:Country_Description | |
vocab:Description | Il progetto promuove un modello di scuola inclusivo, accessibile e interculturale, favorendo lo sviluppo di comunità educanti costruite intorno ai bisogni degli individui e della società. L’iniziativa rientra tra le attività finalizzate all’innovazione didattica individuate dal DPR n. 275/99 e prevede l’introduzione di un metodo educativo sperimentale – l’approccio relazionale alla trasformazione del conflitto, di seguito anche “Metodo Rondine” – nelle scuole superiori di secondo grado italiane. L’intervento si sviluppa nell’ambito di due importanti protocolli di intesa stipulati tra il soggetto proponente e il Ministero dell’Istruzione, diretti a promuovere i valori del dialogo, della pace e della cittadinanza tra le giovani generazioni, favorire la collaborazione tra le istituzioni scolastiche di tutto il territorio nazionale e contrastare fenomeni di intolleranza, razzismo e ogni altra forma di discriminazione (cfr. DM 107/2020 e 1646/2020). Il “Metodo Rondine” è il risultato di una ventennale ricerca pisco-pedagogica, avviata con l’esperienza laboratoriale della World House – uno studentato internazionale che ogni anno accoglie giovani provenienti da Paesi in guerra o in situazione di post-conflitto, sperimentando pratiche di convivenza interetnica e di dialogo interculturale – e prevede la decostruzione della logica del “nemico”, agendo attraverso tre dimensioni costitutive dell’apprendimento: cognitiva (compre solidarietà), comportamentale (azioni per il cambiamento). L’approccio relazionale al conflitto è stato oggetto di studio da parte di importanti università italiane e applicato per la prima volta al percorso formativo degli adolescenti attraverso il progetto “Quarto Anno Liceale d’Eccellenza”, autorizzato dal MIUR con DM 500/2015. Una ricerca-azione condotta dal Centro di Ateneo dell’Università Cattolica di Milano (2019) ha dimostrato come l’impiego di questa metodologia aumenti nei giovani la propensione ai comportamenti prosociali, al perdono e alla generatività sociale, rafforzando in ciascuno la consapevolezza della propria identità e il sentimento di appartenenza a un’umanità comune. L’iniziativa si propone di attivare una sezione sperimentale in ventuno istituti superiori, suddivisi in due gruppi, negli a.s. 2022/2023 e 2023/2024, a partire dalle classi terze. La prima fase del progetto prevede la costituzione di una rete nazionale di coordinamento e di un comitato tecnico-scientifico, del quale faranno parte i rappresentanti degli USR e alcuni docenti di comprovata fama; successivamente, si procederà alla formazione del personale scolastico, alla co-progettazione del PTOF e all’attivazione di un modulo laboratoriale dedicato all’ECG, che si svolgerà nell’ambito dei PCTO. L’iniziativa prevede inoltre l’inserimento di una figura nuova per il mondo della scuola italiana, il tutor di classe, un facilitatore relazionale che lavorerà per garantire la piena inclusione di tutti gli studenti e la collaborazione tra i diversi attori del processo educativo. Saranno infine organizzati incontri di formazione rivolti agli ETS e una campagna di sensibilizzazione nazionale, allo scopo di massimizzare l’impatto del progetto e la sua replicabilità nei territori dei diversi stakeholder. L’articolazione del partenariato rispecchierà le diverse realtà regionali italiane, al fine di programmare azioni coordinate in aree caratterizzate da povertà educativa e da un elevato tasso di dispersione scolastica, in conformità alle linee di indirizzo stabilite dal Ministero dell’Istruzione con il recente Piano per la riduzione dei divari territoriali (2020). |
vocab:Description_en | The project promotes a model of inclusive, accessible and intercultural schools, aiming to foster the development of educational communities, built around the needs of the individuals and those of the society. The initiative enters in the framework of activities related to educational innovation established by Presidental Decree no. 275/99 and provides for the introduction of an experimental educational method - the relational approach to conflict transformation, hereinafter also the Rondine Method - in Italian secondary schools. The project is developed in the context of two important MoUs, stipulated between the proposing subject and the Italian Ministry of Education, which aim to promote the values of dialogue, peace, and citizenship among young people, by enhancing the collaboration between school institutions in Italy, and by combating the phenomena of intolerance, racism or any other forms of discrimination (see Ministerial Decree 107/2020 and 1646/2020). The “Rondine Method” is a result of 20 years of psycho-pedagogical research conducted through the experience of the World House, an International Center of Residence, which each year welcomes young people from countries in conflict or post conflict situations- experimenting practices of interethnic coexistence and intercultural dialogue- and involves the deconstruction of the logic of the enemy, acting through three constitutive dimensions of learning: cognitive (critical understanding), socio-emotional (sense of belonging and solidarity), and behavioral (actions for change). The relational approach to conflict has been a subject of study by major Italian universities and was applied, for the first time, in the context of the adolescent training through the project “Fourth Year of Excellence” authorized by the Italian Ministry of Education, University, and Research with the Ministerial Decree 500/2015. Research conducted by the Catholic University of Milan (2019) has shown how the use of this methodology increases the propensity for prosocial behaviors, forgiveness, and social generativity in young people, reinforcing the awareness of their own identity and the feeling of belonging to a common humanity. The initiative aims to activate an experimental section in twenty-one high schools, divided in two groups, during the academic years 2022/2023 and 2023/2024, starting from the third class . The first phase of the project foresees the establishment of a national coordination network and a technical scientific committee, which will include the representatives of the Regional School Offices and professors of proven reputation; subsequently, the project will proceed with the training of the school staff, the co-design of the Three-Year Plan of the Educational Offer (it. PTOF) and the initiation of a training module on global citizenship education targeting the third sector entities, which will take place in the framework of the Program for Transversal Skills and Orientation (it. PCTO). The initiative also provides for the inclusion of a new figure in the world of Italian schools: the class tutor, a relational facilitator who will work to ensure complete inclusion of all students and a collaboration between various players in the educational process. Finally, training sessions aimed at third sector entities and a national awareness campaign will be organized, to maximize the impact of the project and its replicability in the territories of the various stakeholders. The definition of the partnerships will reflect different Italian regional situations, to program coordinated actions in areas characterized by educational poverty and a high rate of school dropout, in accordance with the guidelines established by the Ministry of Education with the recent Plan for the reduction of territorial gaps (2020). |
vocab:FinanceType_Code | 110 |
vocab:FinanceType_Name | Standard grant |
vocab:FlowType_Code | 10 |
vocab:FlowType_Description | ODA |
vocab:Hierarchy | 1 |
vocab:IatiIdentifier | XM-DAC-6-4-012618-04-0 |
vocab:PlannedEnd | 2024-09-30 |
vocab:PlannedStart | 2022-10-01 |
vocab:Region_Code | 998 |
vocab:Region_Description | Developing countries, unspecified |
vocab:TiedStatus | 4 |
vocab:Title | Sezione Rondine |
vocab:Title_en | Rondine Section |
vocab:Transaction | Commitment (2022): 654840.0 EUR |
vocab:Transaction | Disbursement (2022): 392904.0 EUR |
rdfs:label | Projects #XM-DAC-6-4-012618-04-0 |
rdf:type | vocab:Projects |